(for English scroll down) Kunstproject Armazoen: van dansfilm naar groter kunstprojectHet idee dat de dansfilm een vertoningsroute zou afleggen langs de Nederlandse kust was er al. Maar het moest meer dan dat worden. Een gezamenlijk nadenken waarom we dit soort projecten überhaupt staan te doen. Een gezamenlijk nadenken en uitwisselen over projecten waarbij ons gedeeld Nederlands slavernijverleden centraal staat wordt, naar mijn idee, vaak te vrijblijvend opgevoerd en voorgeschoteld. Een project komt langs en wordt op locatie X gepresenteerd en uitgevoerd. Participeren gebeurt op eigen keus en zonder verplichtingen. Om hier een ietwat andere benadering aan te geven en de dansfilm niet geheel vrijblijvend en algemeen toegankelijk te presenteren. ontstond het idee om deze op locatie X in een van de plaatsen van de route langs de kust in een zeecontainer te vertonen. Een zeecontainer waar je in gaat en waar de deuren achter je worden gesloten, waarna je je in een volledig verduisterde ruimte zonder herkenningspunten en comfortabele zitgelegenheid begeeft. Totdat de film begint. De dansfilm, vertoond in een zeecontainer een haar specifieke nationale en internationale vertoningsroute, waarbij 4 continenten middels de inhoud van de dansfilm met elkaar verbonden worden, vormen gezamenlijk “Kunstproject Armazoen”. Per locatie wordt de container met haar inhoud en context gepresenteerd en vertegenwoordigd door een aan het project verbonden kunstorganisatie/kunstenaar. Deze samenwerkingspartner dient bekend te zijn met de culturele achtergrond en omgeving van het publiek en ontwikkelt o.b.v. de dansfilm en haar inhoud een eigen programma waarmee ze dialoog aangaan met hun publiek. De locaties in Nederland waar Kunstproject wordt gepresenteerd zijn: Vlissingen/Middelburg, Rotterdam, IJmuiden/Velsen, Den Helder en Amsterdam. Internationaal worden Luanda/Angola, Willemstad/Curaçao, Paramaribo/Suriname en New York/VS bezocht. Art Project Armazoen: from dance film to larger Art ProjectThe idea that the dance film would travel along the Dutch coast for screenings was already in place. But it needed to be more than just that. A collective reflection on why we are even doing these kinds of projects. A collective consideration and exchange about projects focusing on our shared Dutch slavery past is, in my opinion, often presented and served too casually. A project comes along and is presented and executed at location X. Participation happens by individual choice and without obligations. To give this a somewhat different approach and not present the dance film entirely casually and universally accessible, the idea emerged to screen it in a sea container at location X in one of the towns along the coast route. A sea container you enter, where the doors are closed behind you, placing you in a completely darkened space without recognizable landmarks and comfortable seating until the film begins. The dance film, shown in a sea container along its specific national and international screening route, connecting 4 continents through the content of the dance film, collectively forms "Art Project Armazoen". At each location, the container with its content and context is presented and represented by an art organization/artist associated with the project. This collaborating partner should be familiar with the cultural background and environment of the audience and develops their own program based on the dance film and its content to engage in dialogue with their audience. The locations in the Netherlands where Art Project Armazoen is presented are: Vlissingen/Middelburg, Rotterdam, IJmuiden/Velsen, Den Helder, and Amsterdam. International visits include Luanda/Angola, Willemstad/Curaçao, Paramaribo/Suriname and New York/USA. |