INSPIRATIEBRONNEN COPEVoor MDDance’s nieuwste voorstelling COPE haalde choreografe Monique Duurvoort inspiratie uit het werk van de Amerikaanse kunstenaars Kara Walker en Norman Rockwell. Monique Duurvoort: ‘Beide kunstenaars fascineren me omdat je op het eerste gezicht een schattig poëzie-plaatje denkt te bekijken. Als je verder kijkt zie je echter een gelaagdheid die het tegenovergestelde laat zien.' Kara WalkerKara Walker (Stockton, 1969) is een Afro-Amerikaanse kunstenares die internationale bekendheid geniet vanwege haar indringend beeldend commentaar op de negentiende eeuwse Amerikaanse geschiedenis. Haar werk, geïnspireerd op historische afbeeldingen van zwarten in het Zuiden, roept vragen op met betrekking tot ras, geslacht en sexualiteit. Walker maakt gebruik van de silhouette-techniek om scènes te verbeelden die op het eerste gezicht onschuldig lijken, maar bij nader inzien allerlei gruwelijkheden bevatten. Walker legt uit: ‘Silhouettes are reductions, and racial stereotypes are also reductions of actual human beings.’ In 2007 stond Kara Walker in Time Magazine’s lijst van 100 meest invloedrijke personen ter wereld. Monique Duurvoort over 'Cut' (1998): ‘De juichende houding van de vrouwelijke figuur suggereert in eerste instantie vrijheid en zorgeloosheid. Wanneer je beter kijkt vallen je de plassen bloed, het scheermes en andere gruwelijke details op. De suggestie van onschuld samen met deze verontrustende elementen zorgt voor een bizar en intrigerend beeld.’ > Ga naar afbeelding van 'Cut' van Kara Walker> Video over Kara Walker Norman RockwellNorman Rockwell (1894-1978) was een Amerikaanse schilder en illustrator. Hij is vooral bekend van zijn covers voor de Saturday Evening Post, waar hij een geïdealiseerd beeld neerzet van het naoorlogse, alledaagse Amerika. Rockwell schuwde echter ook zwaardere thema’s niet. Zo behandelde hij de rassenintegratie in zijn werk ‘The Problem We All Live With’ (1960). Afgebeeld is de kleine Ruby Bridges, het eerste zwarte meisje dat naar een blanke school ging in het gesegregeerde Zuiden. Een van de marshals die haar begeleidde zou zich later herinneren: ‘She showed a lot of courage. She never cried. She didn’t whimper. She just marched along like a little soldier and we’re all very proud of her.” Monique Duurvoort: ‘Deze afbeelding spreekt me aan omdat het van de ene kant een onschuldig plaatje is van een klein, zwart meisje met haar smetteloos witte jurkje compleet met witte schoentjes, sokjes en strikje. Tegelijkertijd straalt ze een enorme vastberadenheid uit, misschien zelfs opstandigheid. Je ziet eigenlijk niets van angst in haar houding. Niet vanwege de racistische tekst op de muur, de gegooide tomaten en zelfs niet vanwege die grote, blanke mannen om haar heen. Ze straalt bijna eerder uit dat ze het vanzelfsprekend vindt dat ze vier chaperonnes heeft.” > Ga naar afbeelding van 'The problem we all live with' van Norman Rockwell> Video over Norman Rockwell |